بیشتر بدانید

راه های مقابله با آتش سوزی جنگل ها

آتش سوزی در جنگل یکی از معضلات مهم در چرخه زیستی جنگل ها به شمار می روند. متأسفانه، بسیاری از آتش سوزی های جنگل، نتیجه سهل انگاری های انسان ها است. زمانی که آتش سوزی جنگل ها اتفاق می افتد، زندگی انسانی، زندگی جانوری، محیط زیست و دارایی ها نیز به خطر می افتند. اگر شما با آتش سوزی در جنگل مواجه شدید، سریعاً با مراجع مربوطه تماس گرفته و برای امنیت خود به یک جای امن بروید. بهترین راه برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها، ممانعت از پیشروی آتش و مبارزه با آن در همان مکان اولیه می باشد.

در صورت مواجه شدن با آتش سوزی جنگل ها، چه اقداماتی انجام دهید؟

1- با کلیه خدمات اورژانسی مانند آتش نشانی و نهادهای مربوطه تماس بگیرید.

هر زمانی که با آتش غیر قابل کنترل در جنگل مواجه شدید، حتماً با خدمات اورژانسی آن منطقه تماس بگیرید. سعی کنید تمام جزئیات مربوط به آتش سوزی مانند موقعیت منطقه و میزان شعله ور شدن آتش را به آنها بگویید تا بدانند که چه میزان از امکانات خود را به همراه داشته باشند.

2- دهان خود را بپوشانید.

تنفسِ گاز مونوکسید کربن حاصل از آتش بسیار خطرناک است. بنابراین فوراً دهان و بینی خود را با روسری، شال، بلوز یا هر چیز دیگری بپوشانید. در صورت دسترسی به آب، پارچه ی مورد نظر را مرطوب کنید. بهتر است در حین انجام این کار صورت خود را پایین بگیرید.

1 آتش سوزی جنگل

3- از آتش دور شده و به یک جای امن بروید.

در صورتی که ماشین شما در حوالی مکانی است که آتش سوزی شده است، فوراً سوار بر ماشین خود شده و از منطقه دور شوید. در غیر این صورت سعی کنید به جایی مانند جاده، دریاچه، یا یک گودال بروید که قابل اشتعال نیست. فراموش نکنید که در صورت احساس خطر کردن اصلاً ندوید و جایی را برای محافظت از خود انتخاب کنید که گل و خاک بیشتری در آن مکان وجود دارد؛ تا برای محافظت از گرما بتوانید لباس های خود را با گل یا خاک بپوشانید.

4- خانه ی خود را ترک کنید.

اگر آتش سوزی در نزدیکی محل زندگی شما اتفاق افتاده است، سریعاً خانه را ترک کنید. قبل از ترک منزل، کاری کنید که آتش کمترین آسیب را به خانه و وسایل موجود در آن بزند و مطمئن شوید که همه اعضای خانواده از خانه خارج شده اند. اگر بتوانید در این حین لباس های مناسب مانند کتانی یا پنبه ای، جین و بلوزهای آستین بلند بپوشید و با یک شال یا روسری صورت خود را بپوشانید، به محافظت کردن خود از آتش کمک بسیاری کرده اید.

نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید:

• اطمینان حاصل کنید که کودکان و افراد سالخورده، امنیت داشته و از خانه خارج شده اند.
• همه حیوانات خانگی را از خانه بیرون ببرید.
• همه درها و پنجره ها را ببندید.
• شیر گاز را ببندید.
• اسناد مهم را با خود ببرید.

2 آتش سوزی جنگل

به عنوان یک آتش نشان با آتش سوزی‌ جنگل مقابله کنید.

1- دوره آموزشی مربوط به آتش نشانی را بگذرانید.

اگر به این کار علاقه مند هستید، دست به کار شده و دانستنی های مربوط به آتش سوزی مانند رفتارشناسی حریق (توانایی شناخت آتش و خطرات آن)، عوامل هواشناسی و جغرافیایی مؤثر در آتش سوزی و هر چیزی که به شما در اطفا حریق کمک می کند را بیاموزید.

• با دانشگاه محل زندگی، سازمان آتش نشانی، خدمات ایمنی، و هر جای مربوط تماس گرفته تا راهی پیدا کنید و آتش نشان شوید.

• مأموران آتش نشانی یا کارمندان آن سازمان می توانند به شما آموزش داده و در نهایت از شما تست بگیرند.

• در صورت پذیرفته شدن، می توانید در آنجا مشغول به کار شده یا داوطلب شوید.

2- اجازه دهید آتش به طور کامل بسوزد.

آتش یکی از بخش های طبیعیِ چرخه زیستی جنگل است. به همین دلیل در بسیاری از موارد، آتش نشانان یک آتش را رصد و کنترل می کنند تا کاملاً بسوزد. اما زمانی که آتش منجر به وارد شدن خسارت های جانی و مالی برای ساختمان ها، مردم و حیات جانوران شود، آتش نشانان وارد عمل شده و آن را مهار می کنند.

3 آتش سوزی جنگل

3- خطوط آتش بُر (fireline) ایجاد کنید.

این روش، به عنوان یک روش مبارزه غیرمستقیم با آتش می باشد. بسیاری از آتش نشانان برای مهار کردن آتش خطوطی ایجاد می کنند که fireline نامیده می شوند. خطوط آتش بُر، محیطِ در حال سوختن را محدود کرده و آتش را کنترل می کنند. آتش سوزی کنترل شده به شما کمک می کند که منبع اصلی آتش سوزی را پیدا کرده و پیش از آنکه تمام درختان و گیاهان آسیب ببینند، نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنید.

4 آتش سوزی جنگل

4- از خاموش کننده های آب استفاده کنید.

زمانی که به عنوان مأمور آتش نشانی به محل مورد نظر حضور یافتید، با استفاده از لوله های آب و خاموش کننده های آبی، برای خاموش کردن آتش دست به کار شوید. این خاموش کننده ها با تانکر و یا با هلی کوپتر حمل می شوند.

• مأموران آتش نشانی، از آب برای ایجاد خطوط آتش بُر، مرطوب کردن محیط پیرامون آتش و جلوگیری از پیشروی آتش استفاده می کنند.

5 آتش سوزی جنگل

5- از کپسول های آتش نشانی حاوی فوم یا کف استفاده کنید.

به غیر از آب، از فوم یا کف هم برای خاموش کردن آتش، ایجاد خطوط آتش بُر و مهار آتش استفاده می شود؛ که نحوه کاربرد آن بسته به میزان شعله ور بودن آتش، زمینی یا هوایی (توسط هلی کوپتر) می باشد. در هر دو صورت در مهار کردن آتش به افراد و آتش نشانان کمک می کند. ساختار کف به گونه ای است که سبب می شود جریانش نسبت به آب، آرامتر، و در نتیجه بهتر و بیشتر در مواد در حال سوختن و منابع سوخت نفوذ کرده و آتش را مهار و کنترل می کند.

6 آتش سوزی جنگل

6- برای جلوگیری از پیشروی آتش و کاهش سرعت آتش، از موانع طبیعی استفاده کنید.

مکان هایی مانند رودخانه ها، دریاچه ها، جاده ها، باتلاق ها و مناطق سنگلاخی می توانند موانع طبیعی برای آتش باشند و احتمال پیشروی آتش و رسیدن آن به این مناطق، بسیار کم خواهد بود. بنابراین در صورتی که این موانع در منطقه ی حریق وجود داشتند، می توانید بر روی سایر نقاط غیر از این مناطق تمرکز کنید.

• در بیشتر اوقات این مناطق به عنوان کمپ (اردوگاه) مأموران آتش نشانی شناخته می شود.

از آتش سوزی جنگل ها جلوگیری کنید.

1- خانه ی خود را مجهز کنید.

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که خطر آتش سوزی و پیشروی آتش وجود دارد، تجهیزات مناسب تهیه کرده، منزل خود را مجهز کنید و از ایمن بودن منزل خود در مقابل آتش مطمئن شوید.

• در شعاع 9 متری دور تا دور خانه با حذف علف ها و حفظ چمن های کوتاه، یک محوطه ی امن “safe zone” ایجاد کنید.

• تمام مواد قابل اشتعال از جمله هیزم، بنزین، نفت و مواد شیمیایی را جمع کنید.

• برای خانه ی خود حتماً کپسول های آتش نشانی تهیه کنید.

• استخر منزل خود را از آب پر کنید.

2- به زنگ خطرها یا علائم هشداری آتش در محوطه ی محل سکونت خود توجه کنید.

سازمان هواشناسی ملی با یک فناوری پیشرفته، مکان هایی که مستعد آتش سوزی هستند را مشخص کرده است که لازم است حتماً به این علائم هشداری آتش توجه کنید.

یکی از علائم هشداری رایج استفاده از پرچم قرمز است. زمانی از این پرچم استفاده می شود که شرایط زیست محیطی یک منطقه، به گونه ای است که تا 24 ساعت آینده احتمال وقوع آتش سوزی وجود داشته باشد.

7 مقابله با آتشسوزی جنگلها

4- هنگام روشن کردن آتش مراقب باشید.

در صورت روشن کردن آتش مراقب باشید که در چه مکان ها و چه شرایطی حضور دارید. آتش گرفتنِ بعضی مکان ها بسیار خطرناک بوده و خسارات بی شماری را به همراه دارد. بنابراین حتماً احتیاط کنید.

• در مناطق پرخطر (مانند علف های خشک) آتش روشن نکنید.

• در مناطق ممنوعه، از روشن کردن آتش خودداری کنید.

• فقط در قسمت های مخصوص، آتش روشن کنید.

• برای پیدا کردن مناطق مخصوص، حداقل 5 متر از چادر، درختچه ها، بوته ها، درختان و دیگر موارد قابل اشتعال دور شده و بعد آتش روشن کنید.

• مراقب شاخه هایی از درختان که پایین تر هستند، باشید.

8 مقابله با آتشسوزی جنگلها

5- در آخر آتش هایی که روشن کرده اید را کاملاً خاموش کنید.

قبل از ترک کردن محل، روی آتش آب ریخته و صبر کنید تا سرد شود. مطمئن شوید که همه آتش ها به طور کامل خاموش شده اند.

به خاطر داشته باشید که اگر قبل از ترک کردن محل، خاکستر آتش هنوز داغ بود، محل را ترک نکنید؛ زیرا ممکن است دوباره شعله ور شود.

9 آتشسوزی جنگلها

زلزله نیز یکی از بلاهای طبیعی بوده که مانند آتش سوزی هنگام وقوع آن باید بسیار احتیاط کرده و از خود مراقبت کنیم. حال اگر زمان وقوع زلزله در ماشین بودیم چه کنیم؟ اصلاً نگران نباشید با مطالعه مقاله زیر از اقدامات لازم هنگام زمین لرزه آگاه شوید.

>>> اقدامات لازم هنگام زمین لرزه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا